OK Linné Elit Ungdom Bredd Veteran
18 juni 2021 (Av Tuve Möller)
Arbetet med ny arrangemangsplan fortsätter



På årsmötet i våras presenterades ett uppslag kring en ny arrangemangsplan för OK Linné. En arbetsgrupp hade på uppdrag av styrelsen tagit fram en bild av nuläget och några tänkbara vägar framåt.
Efter årsmötet har arbetsgruppen arbetat vidare med att konkretisera några olika huvudinriktningar, som är tänkta att läggas fram på ett särskilt ”stormöte” under september. Utifrån diskussioner och inspel på det mötet är planen att nästa steg blir en öppen enkät där alla medlemmar har möjlighet att ge sin syn på OK Linnés arrangemangsprofil. Svaren i enkäten kommer att bli underlag till ett styrelsebeslut, ett beslut som troligen kommer att tas på höstmötet i slutet av oktober.

Jan Troeng har varit sammankallande i gruppen för den nya arrangemangsplanen och vi har ställt några frågor om hur arbetet går.

-Vilka är det som har varit med i arbetsgruppen?
-Det är jag, Maria Hart från arrangemanssektionen (ASEK) och Johannes Ridefelt från styrelsen som deltagit i arbetet med att ta fram ett första underlag.

-Vad är bakgrunden till att det arbetas med frågan?
-Det är styrelsen som gett i uppdrag att se över den här frågan. Egentligen är det väl en fråga som man alltid behöver tänka på, men den är nog minst lika aktuell nu som någon annan gång. Arrangemangssektionen (ASEK) har flaggat för att det har varit svårt att hitta både funktionärer och huvudfunktionärer till en del arrangemang på sistone.

-Samtidigt vet vi att vi har massor av duktiga funktionärer både när det gäller orienteringsarrangemang och andra event. Vi ska inte heller glömma de fantastiska insatserna som läggs ned på kontinuerliga aktiviteter som t ex hittaut.

-Hur förhåller sig en ny arrangemangsplan till om det blir O-Ringen 2022?
-Om vi kommer till ett beslut i den här frågan så handlar det nog om ”post O-Ringen”. Faller det väl ut kan det bli bra timing att slå fast en ny plan som rullas ut lagom till att både O-Ringen och pandemin förhoppningsvis är över. O-Ringen kommer givetvis att påverka vår arrangemangskapacitet under 2022, och pandemin kan leda till utveckling av nya arrangemangsformer och trender som vi ännu inte riktigt vet än.

-Så det känns som om att arbetet ligger bra i tiden på det sättet, att vi får chansen att anpassa oss lite till framtiden. Hur som helst är det alltid skönt om man kan anta en plan framåt som medlemmarna står bakom. Sen är det grundplanen – inriktningen – vi hoppas att det blir beslut om i första steget. Detaljerna inom det valda upplägget är tänkt att bli nästa del i det hela.

-Har ni fått några grundförutsättningar för uppdraget?
-Vi har utgått från några olika grundförutsättningar: dels att vi ska arrangera orienteringstävlingar i rimligt förhållande till klubbens storlek, och att vi ska skapa engagemang för funktionärsskap.

-Sen har en del av uppdraget varit att vi ska välja en väg som innebär att vi totalt sett kan finansiera verksamheten minst på samma nivå som idag. Men att hitta en sammanhållning kring arrangemang och att det blir kul att arrangera, det är ju egentligen grunden för allt.

-Kan det innebära en helt annan inriktning eller ett annat innehåll på våra arrangemang i framtiden?

-Nej, inte nödvändigtvis. Men vi hoppas kunna ta fram några olika förslag på inriktningar att välja på, för att konkretisera de alternativ som vi bedömer är rimliga. Ett av alternativen blir troligen att fortsätta ungefär med samma plan som idag, dvs med en blandning av orienteringsarrangemang och andra arrangemang som t ex löptävlingar. Ett annat att ändra vilka typer av arrangemang vi ska satsa mest på.

-Kan vi arrangera mindre utan att påverka de intäkter som behövs för att driva verksamheten på den nivå vi gör idag?
-Jag tror inte att något av de förslag som vi landar i kommer att innebära färre orienteringsarrangemang. Det är självklart att vi som en stor förening ska arrangera orienteringstävlingar, det är vår kärnverksamhet. Tanken är att vi ska se över mixen och mängden av alla arrangemang vi har idag.

-Sen får vi bestämma oss för hur vi vill använda vår arrangemangstid och ideella tid. Förutom det som vi kanske tänker på som arrangemang i första hand så har vi ju också t ex hittaut och marknads- och säljdelar i vår verksamhet. Det är viktiga delar för att kunna finansiera verksamheten så som den ser ut idag.

-Vad kommer man som medlem att kunna ta ställning till?
-Vår ambition är att kunna presentera tre eller fyra grundalternativ på arrangemangsupplägg. Det kommer inte att bli på någon jättedetaljerad nivå, men vi hoppas att det ska bli ett val som visar på olika rimliga vägar från säg 2023 och ett antal år framåt. Dels inför och på mötet i september, och sedan i enkäten.

-Vad blir nästa steg i den här frågan?
-Vi hoppas att frågan blir känd bland medlemmarna så att vi kan få till ett informativt möte i höst, och att det kan leda till ett bra svar på fortsatt arrangemangsinriktning från klubbens medlemmar i nästa steg.

-Så om ögon och öron hålls öppna så kommer mer information inför arrangemangsvägvalet i slutet av sommaren och inför hösten. Det vore en framgång och styrka i sig om klubben hittar en gemensam och framtidsinriktad plan för våra arrangemang.


-Kan man höra av sig till arbetsgruppen?
-Ja, det är välkommet!

Länka till den här artikeln med
https://www.oklinne.nu/?page=news&id=5417

Artikeln har visats 1484 gånger

Sök information...

OK Linné i sociala medier



OK Linné Copyright © 2024 OK Linné — www.oklinne.nu
Tallbacksvägen 68, 756 45 Uppsala
Skriv ut